Duyurular

Amerikan Psikoloji Derneği (APA) Covid-19 nedeniyle sosyal izolasyon sonucu yaşanabilecek duygulara ve olası çözümlere ilişkin görüşler bildirmiştir. Bu görüşler aşağıda sunulmuştur. Detaylı bilgi için kaynak gösterilen web sitesine ulaşınız. 

          

EVDE KALMA VE YAŞANAN DUYGULARLA BAŞA ÇIKMA

Eve kapanmanın getirdiği sınırlı kaynak, hareket kısıtlaması ve sosyal ilişkilerin azalması gibi sonuçlar ruh sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir. KORONAVİRÜS’ün aktif bir şekilde yayılımı nedeniyle insanlardan evde kalmalarının istenmesi virüsün tahmini inkübasyon süresi olan 14 gün boyunca düzenli rutinlerden uzaklaşılmasına neden olmaktadır. Stres kaynakları arasında anlamlı etkinliklerde azalma, sosyal katılımda bulunamama, çalışamama, spor salonuna gidememe ve dini görevleri yerine getirmede kısıtlama gibi nedenler sayılabilir.

Bu tür dönemlerde yaşanabilecek olası duygusal değişimlerin normal olduğunu ve bunların aşılabileceğini unutmayın. Aşağıda sosyal izolasyon sürecinde olası yaşanabilecek duygu ve durumlara kısaca değinilecektir.

Korku ve kaygı

KORONAVİRÜS ile ilgili hem kendiniz hem de aile üyeleriniz hakkında endişeli hissedebilirsiniz. Ayrıca aileniz için yükümlülüklerinizi yerine getirmek konusunda da endişelenebilirsiniz. Uyku veya günlük işlere odaklanma konusunda da sorunlar yaşanabilir.

Depresyon ve can sıkıntısı

İş ve diğer anlamlı etkinliklerden gelen bir ara günlük rutinlerinizi kesintiye uğrattığı için düşük bir ruh hali ve üzüntü gibi duygularına neden olabilir. Evde geçirilen uzun süre sıkıntı ve yalnızlık hissine neden olabilir.

Öfke, hayal kırıklığı veya aşırı duyarlılık 

Evde kalma ile ilişkili faaliyet ya da kişisel özgürlük kaybı çoğu zaman sinir bozucu olabilir. Başka bir kişinin ihmali nedeniyle virüse maruz kalındığının düşünülmesi öfke veya kızgınlığa neden olabilir.

Etiketlenme 

Hastalandığınızda veya COVİD-19 teşhisi koyulmuş birisine maruz kaldığınızda, insanların sizinle iletişim kurarlarsa hastalık kapacaklarından korktukları için etiketlenmiş hissedebilirsiniz. 

 

SAVUNMASIZ İNSANLAR 

İleri yetişkin döneminde olanlar, sağlık bakım çalışanları, özel diyete ihtiyacı olanlar, tıbbi destek ihtiyacındaki bireyler, bakıcılardan yardım alanlar ve herhangi bir engeli olan bireyler sosyal uzaklaşma ya da izolasyon nedeniyle psikolojik sıkıntı yaşama riski olan bireylerdir.

 

NASIL BAŞA ÇIKILIR?

1. Güvenilir bilgi kaynaklarını takip edin

KORONAVİRÜSile ilgili doğru ve zamanında bilgi elde etmek önemlidir. Ancak virüsün medyada yer almasına çok fazla maruz kalmak, korku ve endişe duygularının artmasına neden olabilir. Bu nedenle KORONAVİRÜS ile ilgili haberlere ve sosyal medyaya harcanan süreyi izolasyonla ilgili olmayan, okuma, müzik dinleme veya başkaca etkinliklerle dengelemek önerilmektedir. Eğer bilgi edinmek istiyorsanız en doğru bilgileri sağlık bakanlığının web sayfasından edinebilirsiniz.

 

2. Günlük rutinler oluşturun ve onları yapmak için çaba gösterin

Sosyal izolasyon dönemlerinde günlük bir rutin oluşturmak ve bu rutinin sürdürülmesi hem yetişkinlerin hem de çocukların yaşamlarında düzen ve amaç duygusunu korumalarına yardımcı olabilir. Uzaktan yürütülmesi gerekse bile iş, egzersiz, eğlence veya öğrenme gibi düzenli günlük aktiviteleri yapmaya devam edin.

 

3. Başkalarıyla sanal olarak bağlantıda kalın

Yüz yüze etkileşimler sınırlı olabilir, ancak sosyal destek kaynaklarına erişmek için yakınlarınızla telefon görüşmeleri, kısa mesajlar, görüntülü sohbet ve sosyal medya kaynaklarıyla iletişim kurabilirsiniz. Kendinizi üzgün ​​veya endişeli hissediyorsanız bu duygularınızı yakınlarınızla paylaşmak size iyi gelebilir. Benzer durumda olan tanıdıklarınıza ulaşın. Onlarla duygularınızı paylaşın. Evde hayvan besliyorsanız duygusal destek için evcil hayvanlarla ilgilenmek sizi rahatlatabilir.

 

4. Sağlıklı bir yaşam tarzı sürdürün

Fiziksel olarak herhangi bir sorununuz yoksa evde egzersiz yapın, yeterince uyuyun,ve olabildiğince sağlıklı beslenin. Sosyal izolasyonstresiyle başa çıkmak için alkol ya da benzeri maddeleri kullanmaktan kaçının. 

 

5. Stresi yönetmek ve pozitif kalmak için stratejiler kullanın

Endişelerinizi ve korkularınızı inceleyin ve endişe ile başa çıkmak için gerçekçi olun. Olayı felaketleştirmeyin. Bunun yerine neler yapabileceğinize odaklanın. Bunu yapmak için bir günlük tutabilirsiniz. Değiştiremeyeceğiniz şeyleri olduğu gibi kabul edin.  Ayrıca, dikkatinizi toparlayacak ve sizi rahatlatacak egzersizler sunan akıllı telefon uygulamalarını indirin ve buradaki yönergeleri takip edin. Derin nefes alma egzersizleri, pozitif imgeleme ve kas gevşetme gibi egzersizler işe yaramaktadır. Sosyal izolasyon stresinden olabildiğince uzaklaşmak için özgeci nedenlere odaklanmak da psikolojik sıkıntıyı hafifletmeye yardımcı olabilir.

 

Kaynak: https://www.apa.org/practice/programs/dmhi/research-information/social-distancing